Maistatistikk

Som spådd har mai vært veldig preget av eksamen. Jeg har likevel fått tid til å lese en del, om enn mindre enn jeg gjorde i årets fire første måneder. Kvaliteten har riktignok vært varierende, med mange midt-på-treet-bøker, men ifølge Goodreads ligger jeg fortsatt 17 bøker foran skjema. Kvantitetsmessig er det omtrent så bra denne måneden kunne bli, og jeg sier meg godt fornøyd.

Bøkene jeg leste:

  • Ray Bradbury – Fahrenheit 451
  • Greg Rucka m.fl. – Wonder Woman by Greg Rucka Vol. 1
  • Foz Meadows – An Accident of Stars
  • Roxane Gay – Difficult Women
  • Carol Ann Duffy – The World’s Wife
  • Foz Meadows – A Tyranny of Queens

Sjanger:

To fantasy, én sci-fi, én novellesamling, én tegneserie, én diktsamling. Seks bøker i alt.

Kjønn:

To menn, to transpersoner (egentlig én ganger to, men det går for det samme her…), to damer. Mannsandelen har steget enda litt, og ligger på 26,67%.

Oppsummering av måneden:

Fahrenheit 451 var både bra og relevant, og dessuten en sånn bok det er flaut at jeg ikke allerede har lest. Men… Bradbury er ikke på sitt beste her. Det henger kanskje sammen med at boka er en av de tidligste verkene hans – eller kanskje det bare skyldes at jeg liker både horror/mørk fantasy og andre typer sci-fi mye bedre enn dystopier. Verdt å lese, men ikke den første jeg ville anbefalt.

Greg Rucka er en av favorittserieskaperne mine, og hans perspektiv på Wonder Woman skuffer heller ikke. Historien The Hiketeia er spesielt bra – Rucka får til den perfekte blandingen av mytologi, feminisme og superhelter – og den fortjener nesten 11/10 poeng ene og alene fordi Wonder Woman banker opp Batman. Resten av samlingen er litt svakere, men dette her er uansett veldig gøy, og en veldig bra oppladning til Wonder Woman-premieren i juni.

An Accident of Stars og A Tyranny of Queens er de to første bøkene i Manifold Worlds-serien til Foz Meadows. Serien har en haug av elementer jeg virkelig elsker: portalfantasy, feminisme, drager, skeivt innhold, matriarkalske samfunn… Dessverre bruker Meadows en evighet på å bygge opp plottet. Det tar 300+ sider før det virkelig skjer ting, og jeg blir aldri godt nok kjent med karakterene til at bøkene fungerer som rene karakterstudier. Bok nr. 2 er betydelig bedre enn bok nr. 1, men problemet er fortsatt til stede. Det er uansett nok å like her til at jeg kommer til å lese eventuelle fremtidige bøker. Verden trenger mer ålreit portalfantasy.

Difficult Women er Roxane Gays første novellesamling, men det virker ikke sånn. Jeg har lest noe av sakprosaen hennes fra før, og jeg likte den, men dette er (minst) dobbelt så bra. På sitt beste synes jeg Gay er vel så bra som novelleeksperter som Joy Williams eller Lorrie Moore. Som novellesamlinger flest er boka ujevn, men de beste novellene er intet mindre enn fantastiske. Månedens beste!

Carol Ann Duffys diktsamling plasserer seg i samme tradisjon som bøker av bl.a. Angela Carter og Anne Sexton. Duffy bruker kvinnelige karakterer fra eventyr, mytologi, historie og popkultur, og skriver dikt fra deres ståsted. Det er alltid hyggelig, men det kan bli en smule forutsigbart om man har lest noen lignende bøker fra før. Da hjelper det heller ikke at språket ikke er på høyde med verken Carter eller Sexton. Boka er likevel bra – jeg tror jeg hadde elsket den om jeg ikke allerede hadde vært kjent med andre forfattere som gjør dette enda bedre.

Foreløpig måloppnåelse:

  1. 12 sakprosa (9 av 12)
  2. 5 diktsamlinger (4 av 5)
  3. 5 novellesamlinger (5 av 5)
  4. 10 homoerotikk (11 av 10)
  5. 10 klassisk sci-fi (2 av 10)
  6. 8 horror (3 av 8)
  7. 5 steampunk (2 av 5)
  8. 7 Narnia (0 av 7)
  9. 2 Shirley Jackson (1 av 2)
  10. 2 Ursula K. Le Guin (1 av 2)

Tre kryss på seks bøker. Dårlig, men akseptabelt når jeg tar hensyn til hvor lite jeg har lest i mai. Dessuten er årets andre lesemål fullført, og jeg øyner endelig enden på eksamenstida. Juni/juli/august bør blir en hel del bedre.

Ting jeg har gjort i stedet for å lese:

  • Gruet meg til muntlig eksamen.
  • Sett igjen de to første sesongene av House of Cards.

Juni:

Litt mer eksamen, deretter leselykke(?). Jeg ser for meg steampunkfeber, mer sci-fi, kanskje litt krim.

Dette innlegget ble publisert i månedsoppsummering, statistikk og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Maistatistikk

  1. Haruhi sier:

    Trodde at Difficult Women var a) en eassysamling og b) utgitt i 2017. Sånn går det når man ukritisk trykker to-be-read på goodreads. Gleder meg dog mer nå som jeg vet at det er noveller! Har fått smaken på noveller igjen, etter å ha vært lunken en stund. I 2018 blir det novellemål.

    • Mari sier:

      Difficult Women er utgitt i år, Gay har bare ikke publisert en hel novellesamling før nå. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men det er en annen sak. Novellemål virker smart. Det finnes så mye bra, og så er de veldig greie å lese mellom andre ting.

      • Haruhi sier:

        Vel, det forklarer jo (delvis) saken! Gleder meg uansett. Syns noveller (og tegneserier, og essayes) er fine å ha i perioder med litt mindre lesing (eller konsentrasjon). Er så deilig å kunne fullføre noe.

  2. Ingalill sier:

    Hah, endelig bøker fra listene dine jeg har lest. Har lest Fahrenheit (inkl. blogginnlegg) og har Roxane, ikke Difficult Women, men Bad Feminist (som jeg likte so so), men har lenge planlagt å lese romanen Unamed State. Har du lest? Virker meget psykologisk twisted.

    17 bøker ahead er god margin. Lå lenge på 7, men etter noen svake uker er jeg på 4. Det er bare noen dager på festival fra å havne på etterskudd. Har svenskekrim i bakhånda, skulle det bli krise, eller norske samtidsromaner. De er aldri over 200s.
    Betyr dette at det nå blir slutt på homoerotikk og noveller ut 2017?

    • Mari sier:

      Nei, jeg har ikke lest romanen hennes. Den virker så tragisk. Det er for så vidt novellesamlingen også, men der får man det i det minste i litt mindre porsjoner.

      Ja, 70 bøker bør gå veldig greit sånn det ser ut nå. Tipper det blir mer av både homoerotikk og noveller – jeg har jo en liste med seksti bøker jeg vil lese i år, og der finnes mer av begge deler. Dessuten blir 7 måneder uten homoinnhold litt i overkant. Har noen kandidater liggende på nattbordet!

Legg igjen en kommentar

