Februarstatistikk

Den positive trenden fortsetter, selv om februar ikke har vært fullt så bra som januar – verken i antall bøker lest eller i antall innlegg skrevet. I skrivende stund sier Goodreads at jeg er «8 books ahead of schedule». Jeg kan med andre ord la være å lese en eneste bok i mars, og fremdeles være i rute.

Bøkene jeg leste:

Sjanger: To sakprosa, to novellesamlinger (en fantasy/sci-fi, en horror), to fantasy (steampunk føles mest som fantasy for meg, og superheltbøker er definitivt fantasy når de inneholder magi), en klassisk sci-fi. Sju bøker i alt.

Kjønn:

Fire damer, tre menn. Årets mannsandel har som spådd krøpet oppover, og ligger for øyeblikket på 22,22%. Jeg regner med at den vil øke litt til, men forhåpentligvis stabilisere seg mellom 30 og 40%.

Oppsummering av måneden:

The Paper Menagerie and Other Stories var månedens beste, og kanskje en av de jevneste novellesamlingene jeg har lest. Novellene handler stort sett om språk og/eller litteratur på et eller annet vis, men de er samtidig utrolig forskjellig fra hverandre. Vi hopper fra kulturrevolusjonen i Kina, til kolonisering av fremmede planeter, til moderne kontorlandskap. Favoritten min var tittelnovellen, eller «Good Hunting», eller «The Regular», eller «All the Flavors». For hver novelle som ikke fungerte helt for meg, var det tre som var helt fantastiske.

Karen Memory av Elizabeth Bear var årets første steampunk-eventyr. Syersker og seriemordere! Ballongførere! United States Marshals Service! Langt ifra den beste boka jeg har lest i det siste, men ren, skjær moro. Jeg kommer kanskje tilbake til denne i et senere samleinnlegg.

Dreadnought fortsetter tendensen med superheltromaner, men den var ikke den sterkeste jeg har lest så langt. Kanskje heller den svakeste. Det ble tatt noen interessante grep, men utførelsen var ikke så bra som den kunne ha vært. Lettbeint underholding er uansett aldri å forakte, og jeg tror dette holder på å bli en ny favorittsjanger.

Shirley Jackson er Shirley Jackson. Hun skriver en type skrekk uten noe som helst overnaturlig, uten seriemordere eller vold, men med en krypende uro. Landsbyboere som er feil, naboer som er forstyrrende, barn som gir deg gåsehud. Du vet i grunnen akkurat hva du får, og det er akkurat så tilfredsstillende som du håper på.

Jeg tenker først og fremst på Ursula K. Le Guin som en sci-fi-forfatter, men hun skriver andre ting også. Fantasy, dikt, og ikke minst sakprosa. Words Are My Matter inneholder sakprosa hun har skrevet mellom 2000 og 2016: essays, taler, introduksjoner, bokomtaler, dagbok. Kjærligheten til språket er tydelig – Le Guin skriver som en drøm. De aller beste essayene er helt fantastiske, selv om tematikken blir litt repetativ. Det handler, som man kanskje kan forvente, mest om litteraturen, om det å være et lesende menneske. Sånn sett minner dette mye om The View from the Cheap Seats av Neil Gaiman, men jeg likte Le Guins bok bedre. Bokomtalene hennes er gull verdt. Hun skriver om masse bøker og forfattere jeg aldri har hørt om, men som jeg tydeligvis må lese. TBR-lista mi vokste jevnt mens jeg jobbet meg gjennom denne, som om den ikke var lang nok fra før.

 Foreløpig måloppnåelse:

  1. 12 sakprosa (4 av 12)
  2. 5 diktsamlinger (2 av 5)
  3. 5 novellesamlinger (3 av 5)
  4. 10 homoerotikk (6 av 10)
  5. 10 klassisk sci-fi (1 av 10)
  6. 8 horror (1 av 8)
  7. 5 steampunk (1 av 5)
  8. 7 Narnia (0 av 7)
  9. 2 Shirley Jackson (1 av 2)
  10. 2 Ursula K. Le Guin (1 av 2)

Ti kryss på sju bøker. Det er veldig akseptabelt.

Ting jeg har gjort i stedet for å lese:

  • Kjedelige studieting. Fristene vil ingen ende ta.

Mars:

Horror? Mer steampunk? Ray Bradbury?

Dette innlegget ble publisert i månedsoppsummering, statistikk og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

17 svar til Februarstatistikk

  1. labbensblog sier:

    Ken Liu høres ut som noe for meg, den skal jeg lese. Jeg innbiller meg at jeg har sett den flere ganger i papirversjon på Norli eller Ark, må sjekke det neste gang jeg er i byn. Shirley Jackson må jeg lese mer av. Har kun lest The Haunting of Hill House, men har We Have Always Lived in the Castle klar på Kindle. Også må jeg innrømme at jeg får lyst til å lese Words are My Matter utelukkende fordi du nevner at hun skriver om mange forfattere og bøker og gir dermed kommer med lesetips. Jeg ser for meg en annerledes Polysyllabic Spree.

    God måloppnåelse for februar. Homoerotikk og novellesamlinger ser det nesten ut som om du blir ferdig med før sommeren om du ikke tar en lang pause.

    • Mari sier:

      Liu har vunnet omtrent alle sci-fi/fantasy-priser som finnes, så det er sikkert stor sjanse for at han finnes i bokhandler rundt omkring. Det er i så fall høyst fortjent.

      Merker meg at både du og Ingalill nevner Hornby. Jeg har aldri lest noe av fyren, men det må jeg kanskje gjøre.

      • Haruhi sier:

        Jeg er også medlem av Polysyllabic Spree-klubben.

      • labbensblog sier:

        Hornby bør absolutt leses, men det er forskjell på romanene og The Polysyllabic Spree. Anbefaler sistnevnte, selv om jeg forsåvidt virkelig likte den ene romanen jeg leste av ham (A Long Way Down). Lurer på hvorfor jeg likevel aldri har blitt fristet nok til å begynne på flere av hans romaner. Har dere (Haruhi, Ingalill) lest flere av romanene hans? Noen anbefalinger?

        • Haruhi sier:

          Har lest nestet alt av Hornby tror jeg, – ikke den nyeste, og ikke fotballboka (bøkene?). Syns som Ingalill at det egentlig ikke er noen som skiller seg ut, gjenomført og god underholdning alle sammen, men ikke noe banebrytende eller tankevekkende. Leste dem når jeg studerte, tror jeg brukte å kalle dem hjemmeeksamensbøker.

      • Ingalill sier:

        Jeg har lest ganske mye Hornby, det meste tror jeg (minus fotballbøker og sangtekster), og synes han er fornøyelig, men ujevn, bortsett fra når det kommer til Polysyllabicserien, som er i egen klasse, som du bare må se å få lest asap. Listen to your kommentarfelt. 4 bøker (eller er det blitt 5?). Sjekk rekkefølgen. Tror alle har skrevet om dem.

        (Var vel der jeg for første gang hørte om Quiet også, som gikk rett inn på tbr, og ikke minst, Polysyllabic, og Hornbys appetitt på biografier, inspirerte biosirkelen.)

        • Mari sier:

          Jeg har klart å finne frem til biografier helt uten Hornbys hjelp, men skjønner av kommentarfeltet at jeg må notere meg dette her.

          • Haruhi sier:

            Er faktisk litt usikker på hvordan Spreen ville ha slått an hos deg, er en mulighet for at boksmaken din avviker for mye fra Hornby sin, men det er også fult mulig at du ville latt deg sjarmere i senk. Forøvrig har jeg ikke funnet en eneste bio via Hornby, men type fem-seks via deg.

            • Mari sier:

              Eh, det kan godt være. Ser på wiki at han har en greie for Salinger, og det har jo jeg også. Ellers ser det kanskje ikke ut til å være helt min kopp te (med unntak av Chabon og Vonnegut).

          • Ingalill sier:

            Tror en av konklusjonene mine etter en av spree-ene var at Hornby har vidt forskjellig boksmak fra meg. Også leste han mange biografier, som jeg på det tidspunktet ikke gjorde = biosirkelinspo, som handler mer om at jeg ville være Hornby, ikke nødvendigvis lese det han leste/leser. Etter å ha kjent etter, tror jeg fremdeles jeg vil være Hornby.

      • Ingalill sier:

        Anbefalinger? Var sikkert freudian slip at jeg glemte det bort i den forrige kommentaren, for når jeg tenker meg om kommer jeg ikke på ei eneste som jeg virkelig vil anbefale. Ingen dårlige, alle er småmorsomme og underholdende, men ingen peker seg ut eller får meg til å slå i bordet av begeistring. Det er stemmen og måten han skriver på som tiltrekker meg. Derfor kan du sikkert plukke opp hvilken som helst av de, eller bare lese Polysyllabic en gang til….

  2. Ingalill sier:

    Haha, jeg tenkte akkurat som labben, satte nesten kaffen i halsen i glede, der jeg så for meg en kvinnelig nick og superfersk pollysyllabic. Plz say it is so. Shirley Jackson hadde jeg linet opp men ble litt lydbokskeptisk etter Haruhi klaget på Castle. Leselysten er så sensitiv at det skal ikke mer til før ting daler nedover lista. Og hun Ursula? Leste jeg ikke om henne nylig? Elisabeth? Jeg stålsetter meg mot sci-fi tips.

    • Mari sier:

      Jeg er ikke kjent med Hornby (har bare sett High Fidelity, og det teller vel ikke akkurat), men tror kanskje ikke han har så mye til felles med Le Guin? Eller kanskje de er nesten like, og jeg bare er fordomsfull.

      Og jo, Elisabeth leste nettopp The Left Hand of Darkness! Jeg synes du må hive deg på sci-fi-lasset. Talking squids in outer space hjelper mot alt.

  3. Haruhi sier:

    Det er (nesten) sånn at jeg håper at disse studietingene kommer i veien for videre måloppnåelse en liten stund – du er så effektiv. Forøvrig noterer jeg meg Karen Memory, jeg trenger mer steampunk (og underholdning) i livet mitt. The Paper Menagerie har jeg jo allerede notert meg, men den hoppet litt framover i køen nå. For lenge siden jeg har lest noveller også.

    • Mari sier:

      Tror det er muligheter for at forhåpningen din kommer til å innfris. Jeg må lese masse treige grammatikktekster fremover. Men noen av dem kan for så vidt gi sakprosakryss, så kanskje det ikke har så stor innvirkning… Jeg må lese norsk samtidslyrikk også, og det gir jo også kryss.

      Noveller er helt supert. Skjønner ikke helt hvorfor jeg leser så lite av dem.

  4. elbakken sier:

    ‘Words are my matter’ må jeg definitivt lese, både fordi det er nye lesetips og fordi jeg er klar for mer Le Guin. Kan for øvrig også anbefale ‘In other worlds’ av Margaret Atwood, innbiller meg det er samme type bok, bare annen forfatter. Og den inneholder en artikkel Atwood har skrevet om Le Guin. Og er enig med de over, ‘Polysyllabic spree’ (og påfølgende bøker av samme sort) anbefales også om du vil lese noe som øker TBR’en mer.

    Tror du har solgt meg på Ken Liu også, jeg har hørt om den før, men ingen som har sagt rett ut at den handler mest om språk og litteratur. Hvordan kan jeg motstå det? Men jeg har så mange andre bøker på vent (særlig etter bokshopping i Edinburgh) at sannsynligheten for at jeg glemmer denne før jeg kommer så langt er stor.

    • Mari sier:

      Le Guin skriver om Atwood også! Tror de er venner? Er ganske sikker på at jeg har sett bilder av dem sammen, kanskje på bloggen til Le Guin.

      Atwood-boka noteres. Ser umiddelbart ut til å være mer min greie enn Hornby.

Legg igjen en kommentar

