Januarstatistikk

En dag på forskudd, men jeg rekker ikke lese ferdig flere bøker i januar, så hvorfor ikke. 2017 har startet overraskende bra. Jeg var forberedt på lite lesetid, men har endt opp med å lese masse, og bøkene jeg har lest har jevnt over vært bra. Ifølge Goodreads er jeg «6 books ahead of schedule», og jeg har til og med klart å skrive noe om et par av bøkene jeg har lest. Det lover godt for resten av året.

Bøkene jeg leste:

Sjanger:

To sakprosa (lyriske essay gir dobbeltkryss (sakprosa/lyrikk) for den som måtte lure), en novellesamling, en diktsamling, to fantasy, to sci-fi, tre øvrige romaner. Elleve bøker i alt.

Kjønn:

Ti damer, én mann. En foreløpig mannsandel på 9,09%. Det er bra for nå, men mannsandelen kryper garantert oppover igjen utover året.

Oppsummering av måneden:

Både Heroine Complex av Sarah Kuhn og Not Your Sidekick av C. B. Lee er superheltromaner. Ingen av dem bød på spesielt store litterære opplevelser, men herregud så underholdende. Kvinnelige superhelter! Onde cupcakes! Storesøstre av tvilsom moralsk karakter! Jeg skal definitivt lese oppfølgerne.

Citizen av Claudia Rankine er viktig. Og raserifremkallende. Rankine mestrer den vanskelige kunsten å skrive lyriske essay. Hun er personlig og saklig på samme tid: sinnet lurer like under overflaten, men det koker aldri over. Bør leses i disse Trump-tider.

På papiret er Girl Meets Boy av Ali Smith alt jeg kunne ønske meg: en moderne gjenfortelling av en klassisk myte, med skeive damer. I praksis fungerte den godt, men ikke så godt som jeg håpet på. Deler av boka er helt fantastisk. Det er poetisk, og vilt, og vakkert – akkurat som Ovids originale fortellinger. Jeg opplevde imidlertid boka som ganske ujevn. Vi følger to søstre, men bare en av dem føltes helt nødvendig. Det blir litt for mange sider som føles som fyllstoff.

Transformations av Anne Sexton var januars desidert beste. En diktsamling som gjenforteller klassiske eventyr? Ja, takk! Jeg elsket den av de samme grunnene som jeg elsker Angela Carter: mørke, voldsomme eventyr; sterke kvinner; ren poesi. Jeg vurderer å lese Sextons samlede verker.

Foreløpig måloppnåelse:

  1. 12 sakprosa (2 av 12)
  2. 5 diktsamlinger (2 av 5)
  3. 5 novellesamlinger (1 av 5)
  4. 10 homoerotikk (5 av 10)
  5. 10 klassisk sci-fi (0 av 10)
  6. 8 horror (0 av 8)
  7. 5 steampunk (0 av 5)
  8. 7 Narnia (0 av 7)
  9. 2 Shirley Jackson (0 av 2)
  10. 2 Ursula K. Le Guin (0 av 2)

Ti kryss på elleve bøker. I januar. Det ser veldig bra ut. Jeg ligger langt foran skjema her også, og disse målgreiene er fremdeles mindre kjipt enn jeg opprinnelig forestilte meg at de skulle være.

Ting jeg har gjort i stedet for å lese:

  • Sett Supergirl. For femte(?) gang. Kvinnelige superhelter, folkens. Det er det beste i verden.
  • Sett Black Sails. Kvinnelige pirater er det nest beste i verden. Jeg blir definitivt nødt til å lese piratbøker i løpet av 2017.
  • Fantasert om å lese en finske-bio. Tror jeg lar det bli med tanken.

Februar:

Klassisk sci-fi! Jeg må tydeligvis lese 1984 ASAP, og kanskje Fahrenheit 451 og The Man in the High Castle også. Dessuten må jeg lese en eller annen biosirkel-bok. Det er foreløpig usikkert hvilken bok det blir, men jeg vet at jeg kommer til å jukse i alle fall litt.

Dette innlegget ble publisert i månedsoppsummering, statistikk og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

13 svar til Januarstatistikk

  1. elbakken sier:

    En imponerende start på året. Særlig imponert over å være halvveis i et X/10 mål etter januar.

    Citizen har jeg hatt på radaren, skjønner den bør leses. Transformations har jeg også hørt mye om, men er mer i tvil om det er ei bok for meg. Jeg jobber meg inn i lyrikken, men har foreløpig litt problemer med å lese dikt på engelsk. Dessuten er jeg ikke veldig begeistret for gjenfortellinger av eventyr.

    Lykke til med videre lesing! Fortsetter du sånn, er du ferdig med målene til påske, og kan lystlese resten av året.

    • Mari sier:

      Ja, jeg tror jeg burde siktet litt høyere akkurat der. Leseplanene mine akkurat nå tilsier i alle fall at jeg kommer til å ende opp med å lese langt flere enn 10.

      Sexton endrer ikke på de opprinnelige eventyrene, sånn hvis du er eventyrtradisjonalist. Hun skriver dem om til lyrikkform og sammenstiller dem med observasjoner fra sin egen tid. Tror imidlertid det er en fordel å like bekjennelsespoesi. Rankine krever på sin side ikke at du er bevandra i lyrikken i det hele tatt.

  2. Haruhi sier:

    Du er jo den fødte tvangsleser. Eventuelt har du for lette mål.

    Noterer meg Transformations, gjenfortalte eventyr er noe av det beste som finnes. Burde sikkert notere meg disse kvinnelige superheltene også, høres ut som perfekt ammemarataonbøker. Ellers er jeg overrasket over Black Sails, hadde fått for meg at bare var sikkelig harry, uten at jeg helt vet hvorfor. Blir det bra med en gang, eller må jeg holde ut så og så mange episoder før jeg gir opp?

    • Mari sier:

      Tipper det er en kombinasjon. Ser for meg at det blir vanskeligere når jeg begynner å lese sci-fi. Har en slags plan om å lese et par bøker som er ganske… misogynistiske og utdaterte.

      Black Sails er kanskje årets overraskelse for meg. Jeg hadde bare sett noen trailere + noen gifs på tumblr, og trodde det var søppel, men herregud. Nesten ikke noe faktisk piratvirksomhet, masse politisk manøvrering. Det er litt som Game of Thrones på sjøen. Dessuten elsker jeg alle hovedkarakterene, selv om alle sammen er skikkelig dårlige mennesker (og 3 av 5 kvinnelige karakterer av betydning er skeive, såeh). Eleanor Guthrie er en av de beste antiheltene jeg har sett.

      • Haruhi sier:

        Ja, det fremstår jo sikkelig trashy ved første øyekast. Men GoT på sjøen høres jo alldeles perfekt ut. Dårlige mennesker er alltid de beste menneskene (på tv). Tenker den får bli nestemann ut her i huset (må se ferdig Gotham først).

        Gleder meg til du skal lese klassisk sci-fi og bli sikkelig sikkelig irritert på disse gamle gubbene. Irritasjon = gode omtaler.

        • Mari sier:

          Jeg har, til tross for at jeg er DC-fangirl, ikke sett Gotham. Bør kanskje begynne å fikse det neste gang jeg trenger å prokrastinere.

          Ja, det blir sikkert spennende. Tviler litt på at Heinlein blir en av de nye favorittforfatterne mine.

  3. siljeblomst sier:

    Så bra måned du har hatt, Mari! Jeg har Transformations stående i hylla- kjøpte den etter at jeg falt pladask for The Bloody Chamber av Angela Carter. Gleder meg til å lese den.

  4. Ingalill sier:

    Garantert for pinglete tvangsliste. Du er jo ferdigkrysset i løpet av mai. Blir du ferdigkrysset i mai, forslår jeg finske bios ut året, bare sånn at du satser høyere i 2018. Ellers er alle forfatterne/bøkene dine, bortsett fra Ali Smith, meg ukjente og uleste. Black Sails trodde jeg også var søppel, så første episode sammen med mannen, som overhode ikke likte og så ble det med det. Kanskje jeg må revurdere (etter jeg har catchet up på Australian Masterchef, som jeg plutselig oppdaget var ute med new sesong, dplay). Iflg, dattera blir uansett alle alternative seksualiteter (som hun kaller det) drept, så mulig jeg ikke gidder engasjere meg, så kjedelig hvis alle må byttes ut til sesong 2. Jeg har forøvrig lest ny homobok – eller rettelse, hovedpersonen er homo, (usikker på om det er nok til å kvalifisere på krysslista di), James Franco spytter når han snakker.

    • Mari sier:

      Jeg begynte ganske bra i 2016 også, uten at jeg var ferdig i mai av den grunn. Jeg leste den siste kryssboka 30. desember, liksom. Mindre pinglete kryssing innebærer formodentlig 1001-bøker, eller Booker-bøker, eller noe tilsvarende gledesdrepende. Har ikke overskudd til å drive med sånt.

      Det er ikke så mye utskifting av folk i Black Sails, egentlig. De er pirater, så noen dør selvsagt, men det er ikke alltid de forblir døde… Dessuten har damene lavere dødelighet enn de andre, og det er alltid fint. Kan ikke huske at det var store utskiftinger mellom sesong 1 og 2. Eller mellom noen annen sesong, for den del.

      Hmm, usikker på om jeg gidder å lese en bok med den tittelen. For det første blir jeg litt kvalm av fyren (uansett om han figurerer i boka eller ei), og for det andre er jeg ikke så sinnsykt glad i norsk samtidslitteratur (skrev nesten-norsklæreren…). Vi får se. Liker uansett disse kommentarfelttipsene dine!

      • Ingalill sier:

        (Kommentarfelttips er kun et resultat av at jeg aldri for somlet meg til å skrive skikkelig innlegg.)App, James Franco fant jeg først ut at han var virkelig etter ferdiglestgoogling.Det hjalp nok. Bortsett fra tittelen er han kun er perifer person i New York kapittel, fortellercrush. Skal ta en ny runde med Black Sails etterhvert. Må altså bare gjøre unna matprogrammene først.

  5. labbensblog sier:

    Jeg synes det er veldig fint at du har en såpass stor overvekt av kvinnelige forfattere på din lest-liste, for jeg pleier å ha ca. motsatt kjønnsbalanse. Til sammen har vi noenlunde balanse. Men jeg har begynt 2017 med tre menn og to kvinner, så alt i alt ikke så gale. Som deg tror jeg mannsandelen vil krype oppover (bare at jeg allerede begynner på over 50 prosent). Den har forsåvidt krøpet oppover allerede, da jeg i går fullførte enda en bok skrevet av en mannlig forfatter og har begynt på to til.

    The Song of Achilles fant jeg ut jeg skulle lese en gang, men så ble det aldri noe av. Kan den ha vært nominert til Folio-prisen? Mener jeg leste om den i forbindelse med en litteraturpris.

    Jeg gleder meg til å lese om alle piratbøkene du skal lese, jeg er klar for tips!

    Grattis med syk måloppnåelse i januar. Fortsetter du slik kommer du til å gjøre resten av bokbloggnorge til skamme.

    • Mari sier:

      Jeg pleide egentlig å lese nesten bare menn, men balansen har gradvis skiftet. Vet ikke helt hvorfor, men tror kanskje det har noe med at jeg får bokanbefalingene mine fra andre steder enn jeg pleide.

      The Song of Achilles har ifølge omslaget vunnet Orange Prize for Fiction. Kanskje det er der du har lest om den?

      Jeg er litt usikker på om det egentlig finnes bra piratbøker, bortsett fra Treasure Island (som jeg allerede har lest). Tror jeg må gå for noe slags non-fiction. Kan kanskje putte det inn i en biosirkel-runde også, så slår jeg to fluer i en smekk!

Legg igjen en kommentar

