Lesemål 2016

Jeg har ikke hatt lesemål siden 2012. Grunnen til det er at jeg i utgangspunktet hater å lese etter lister. Impulslesing fungerer i grunnen bra for meg, men av og til blir jeg inspirert av andres mer eller mindre sinnssyke leseambisjoner. Så i et forsøk på å bli en bedre, mer strukturert leser skal jeg prøve å lese etter mål i 2016.

I løpet av 2016 skal jeg lese:

  1. 10 sakprosabøker
  2. 5 diktsamlinger
  3. 5 skuespill
  4. 8 kandidater til «The Great American Novel»
  5. 5 sørstatsgotikk
  6. 3 hardkokt krim/noir
  7. 3 viktoriansk seksualangst
  8. 2 bøker av Anne Carson
  9. 2 bøker av Joan Didion
  10. Så mange NYRB Classics som jeg gidder

Sakprosa (fortrinnsvis litterær sakprosa, altså essaysamlinger, reiseskildringer, memoarer, biografier osv.) skal ikke være noe problem i det hele tatt, og er med mest for syns skyld. «The Great American Novel»-målet skal hjelpe meg å lese diverse bøker jeg er flau over ikke å ha lest (To Kill a Mockingbird, The Great Gatsby, Beloved m.fl.). Mål 5-7 er rene lystmål. Mål 7 er egentlig bare en unnskyldning for å lese Carmilla på nytt, og jeg kommer sikkert til å ha en ganske løs tolkning både av «viktoriansk» og seksualangst.

Målene ser i grunnen veldig gjennomførbare ut, men jeg har faktisk forpliktet meg til å lese 43 bøker (uten eventuelle dobbel-, trippel- eller kvadruppel-kryss). I 2015 leste jeg 67 bøker til sammen. I 2014 leste jeg kun 59. Jeg frykter allerede at dette kun blir gøy ut januar.

Dette innlegget ble publisert i lesemål og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Lesemål 2016

  1. Haruhi sier:

    YES!!

    (Ignorerer det faktum at du, som alle andre, er himla mye tidligere ute enn meg med lesemålene, fatter ikke, hvordan går det an å tenke så raskt? Selv tør jeg ikke å lese potensielle kryssbøker ennå en gang, fordi det føles som juks å sette mål man allerede har begynt på).

    Gleder meg til både sørstatsgotikken og den viktorianske seksualangsten (!), = lesetips, samt at det blir gøy å se hva du fyller kvoten med. Syns målene dine ser ut som en passe blanding av tvang/lyst, og gleder meg til å følge deg videre. Håper og tror at du blir frelst.

    Mvh.
    Tvangslesningsmisjonær Haruhi

  2. Mari sier:

    Målene mine er jo nesten uendret fra førsteutkastet i oktober(?). Har med andre ord kunnet tenke ganske lenge.

    Den viktorianske seksualangsten gruer jeg meg nesten litt til. Hvor åpenbar er det greit å være liksom? Kan jo alltids lese «Dracula» og «The Picture of Dorian Gray», men vil helst lese noe mer obskurt. Hvis jeg skal lese åpenbare ting må jeg som et minimum skrive et eller annet om bøkene jeg leser… Må tydeligvis undersøke litt mer.

    Tviler på at misjoneringen blir veldig vellykket, men skal i det minste gjøre et seriøst forsøk på 100 % måloppnåelse i 2016.

  3. Ingalill sier:

    Viktoriansk seksualangst – vel mer skulle det ikke til før jeg putter bloggen din et sted jeg kan følge nøye med – på enhver oppdatering – som allerede nå bekymrer meg litt da dette innlegget er fra januar. Dette med hardkokt og gotikk og great.

    • Mari sier:

      Seksualangsten er foreløpig kun en plan. Tviler på at jeg kommer i gang før jeg blir ferdig med vårsemesteret. Du er med andre ord ikke for sent ute. Det er bare jeg som er sabla treig og enda dårligere til å oppdatere.

      Skjedde det noe med siste del av kommentaren din? Den ser litt halvspist ut.

      • Ingalill sier:

        Beklager sen respons her – men herregud, jeg hadde skrevet en kjempelaaang kommentar om goth og south og Flannery, men nå har det gått så lang tid at jeg ikke husker tråden. Noe om at jeg skal følge med på deg, lære osv,, tro det var noe sånt, uansett. Opp med farta. Vårsemestre går over, blogposts are forever!!

Legg igjen en kommentar

