Sommerstatistikk

Sommeren 2015 har vært den beste leseperioden jeg har hatt på flere år. Jeg har lest et helt berg av bøker, og kvaliteten har samtidig stort sett vært bra. Hjemmeeksamen i juni er tydeligvis det som skal til for å få meg til å lese hele dagen (og natta…).

Bøkene jeg leste i juni, juli og august:

  • Holly Black – The Coldest Girl in Coldtown
  • Ray Bradbury – Something Wicked This Way Comes
  • Pierce Brown – Red Rising
  • Pierce Brown – Golden Son
  • Truman Capote – Breakfast at Tiffany’s
  • Truman Capote – Other Voices, Other Rooms
  • M. R. Carey – The Girl with All the Gifts
  • Felicia Day – You’re Never Weird on the Internet (Almost)
  • Lena Dunham – Not That Kind of Girl
  • John Fowles – The Collector
  • Neil Gaiman – Coraline
  • Neil Gaiman – The Graveyard Book
  • Allen Ginsberg – Howl, Kaddish and Other Poems
  • Thomas Harris – Red Dragon
  • Thomas Harris – The Silence of the Lambs
  • Thomas Harris – Hannibal
  • Thomas Harris – Hannibal Rising
  • Jessica Hopper – The First Collection of Criticism by a Living Female Rock Critic
  • Cormac McCarthy – Child of God
  • Carson McCullers – The Heart is a Lonely Hunter
  • Den Patrick – The Boy Who Wept Blood
  • Antoine de Saint-Exupéry – Wind, Sand and Stars
  • V. E. Schwab – Vicious
  • V. E. Schwab – A Darker Shade of Magic
  • Richard Siken – War of the Foxes
  • Patti Smith – Just Kids
  • John Jeremiah Sullivan – Pulphead
  • Donna Tartt – The Secret History
  • Jeff VanderMeer – Annihilation
  • Jeff VanderMeer – Authority
  • Jeff VanderMeer – Acceptance
  • H. G. Wells – The Island of Dr. Moreau
  • Jen Williams – The Copper Promise
  • Jen Williams – The Iron Ghost

Sjanger:

To diktsamlinger, to selvbiografier, en reiseskildring, tre essaysamlinger, fire krimromaner, ni fantasyromaner, sju science fiction-romaner og seks øvrige romaner. Hele 34 bøker i alt!

Kjønn:

Ni damer, femten menn. Kjønnbalansen er… ok. Ideelt sett ville jeg ligget nærmere 50/50 (eller kanskje aller helst lest flere damer enn menn).

Oppsummering av sommeren:

34 leste bøker betyr at jeg kun oppsummerer de beste og/eller de mest interessante bøkene. Blant bøkene jeg ikke sier noe om befinner det seg imidlertid flere science fiction- og fantasyromaner med solid skeiv representasjon (Holly Black, Den Patrick, Jeff VanderMeer, Jen Williams, V. E. Schwab). Ikke alle disse bøkene var like gode (Den Patrick kan man trygt styre unna…), men betydelige innslag av ikke-heterofile karakterer gir uansett bonuspoeng fra meg. Skeiv SFF er automatisk litt bedre enn kjempehetero SFF, og toleransen min for kleine og/eller elendige sexscener stiger litt med innslag av homoeorotikk (Den Patrick, dette gjelder også deg).

De to første bøkene i Red Rising-trilogien til Pierce Brown er sånne bøker jeg i utgangspunktet er skeptisk til – trenger vi virkelig enda mer dystopisk YA? – men som jeg ender opp med å lese natta gjennom fordi de er så oppslukende. Det hele er en smule formularisk og forutsigbart, men herrejesus så tilfredsstillende. Følelsen av å lese disse ligner følelsen jeg hadde da jeg leste The Hunger Games, men jeg liker bøkene til Brown mye bedre enn jeg liker bøkene til Collins. Sci-fi med inspirasjon fra episk fantasy og fra Romerriket passer meg tydeligvis helt utmerket.

Other Voices, Other Rooms av Truman Capote er en sånn bok mange vil si at mangler et plott. «Det skjer ingenting.» Kanskje ikke, men det har ikke noe å si. Capote er en mester til å skildre både personer, steder og stemninger, og språket er briljant. Handlingsdrevne romaner kan også være kjekt (som f.eks. Red Rising), men jeg vil mye heller ha avsnitt som dette:

The brain may take advice, but not the heart, and love, having no geography, knows no boundaries: weight and sink it deep, no matter, it will rise and find the surface: and why not? any love is natural and beautiful that lies within a person’s nature; only hypocrites would hold a man responsible for what he loves, emotional illiterates and those of righteous envy, who, in their agitated concern, mistake so frequently the arrow pointing to heaven for the one that leads to hell.

Hannibal Lecter-bøkene til Thomas Harris er mildt sagt av varierende kvalitet. Red Dragon er fryktelig middelmådig og fryktelig engasjerende, The Silence of the Lambs er relativt bra og enda mer engasjerende, Hannibal er middelmådig og overflødig, mens Hannibal Rising er direkte elendig. Dr. Lecter veier i grunnen opp for middelmådigheten i de tre første, men den fjerde boka kan man trygt styre unna. Der forsøker Harris å forklare Dr. Lecter, men resulatet er at karakteren blir langt mindre interessant. I Silence of the Lambs sier doktoren selv: «Nothing made me happen. I happened.» Harris burde ikke gi oss noen opphavsfortelling utover det. De fire Hannibal-bøkene var grei, lettbeint sommerunderholdning, men de bekreftet egentlig bare mistanken min om at filmen The Silence of the Lambs og TV-serien Hannibal er (mye, mye) bedre enn bøkene. Bryan Fuller er kanskje verdens beste fanfic-forfatter.

Cormac McCarthys Child of God er den svakeste McCarthyen jeg har lest til nå (uten at det sier så mye, jeg er tilbøyelig til å genierklære alt fyren har skrevet), men også den morsomste. McCarthy skildrer øde, golde landskap og kalde, uvennlige, frastøtende mennesker, men han gjør det med en enorm poesi. Resultatet er at dette er voldsomt og rått, samtidig som det er skjørt og vakkert. Språket har dessuten en lyrisk kvalitet som nesten får boka til å fremstå som en samling prosadikt. Jeg vet ikke hvordan fyren får det til, jeg vet bare at jeg elsker det høyere enn det meste annet.

The Secret History av Donna Tartt er en bok som strengt tatt ikke burde fungert, men det gjør den. Så til de grader. Det sentrale spenningsmomentet blir avslørt allerede i prologen. Innvevd i handlingen er drøssevis av referanser til tekster fra antikken. Det er en million digresjoner. Språket hadde passet best inn i en roman fra slutten av 1800-tallet. Samtlige karakterer er mer eller mindre forferdelige mennesker. Men selv om dette ikke burde fungert, er det ikke noe i boka som ikke fungerer for meg. Jeg elsket hvert eneste ord, og har i grunnen lyst til å lese den igjen nå med det samme. Sommerens beste!

Ting jeg har gjort i stedet for å lese:

Med over tredve leste bøker kan det se ut som om jeg ikke har gjort noe annet enn å lese… Men jeg har også:

  • Blitt solbrent, fått en million myggstikk og brent meg på brennesle litt for mange ganger.
  • Orange is the New Black.
  • Sett nye episoder av Carmilla. (Og lest den obligatoriske Carmilla-fanficen. Carmilla/Laura, Carmilla/Danny, Danny/Laura, Carmilla/Danny/Laura. Har jeg nevnt at jeg liker femslash?)
  • Sett nye episoder av Hannibal. Hugh Dancy! Gillian Anderson!
  • Klippet gress/stjålet jordbær/ordnet i kjøkkenhagen til farfar.

September/høsten:

Pensum, pensum, pensum. Og oppgaveskriving. Kanskje jeg får tid til å pakke meg inn i et pledd med en kopp te og ei tjukk bok. Akkurat nå har jeg bare lyst til å lese mer McCarthy.

Dette innlegget ble publisert i månedsoppsummering, statistikk og merket med , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Sommerstatistikk

  1. Haruhi sier:

    Jeg skulle starte med å si at 34 var helt sjokkerende mange, men så telte jeg over – og har lest 31 selv. Er like fult imponert. Ellers:

    1. HANNIBAL! Elsker, elsker, tv-serien. Slet meg gjennom bøkene en gang for lenge siden. Jeg venter på at den siste sesongen skal komme på netflix, ser du på tv? Laster du ned?
    2. Har bestilt The Secret History (fantes ikke som e-bok, skuffa), kommer i posten neste uke.
    3. Enig i at Child of God er svakest, men morsomst. Jeg hevder jo at jeg elsker mannen, men har faktisk ikke lest noe av ham siden i 2013 (?!), begynner å bli flaut.
    4. Golden Son er den boka jeg har lest i år som har gitt meg mest ren glede. Altså, ikke det beste jeg har lest og egentlig ikke det mest underholdende heller (eller jo, kanskje), men rett og slett den boka som har gjort meg mest glad, og mest fnisete. Gleder meg sånn til nr. 3! Stalker Pierce Brown i alle sosiale medier.

    • Mari sier:

      1. TV-serien er helt perfekt, kanskje min all-time favoritt. Enten den eller Carnivàle. Jeg laster ned. Klarer ikke vente. Vet ikke helt hva jeg skal ta meg til nå som det er slutt. Begynne å strikke?
      2. Hmm, så rart at den ikke finnes som e-bok. Men hurra for at den havna på leselista di. Jeg har bestilt The Little Friend, så det blir garantert mer Tartt på meg også i høst.
      3. Jeg mistenker at Child of God kanskje kan klatre litt på rankingen hos meg. Jeg går rundt og tenker på enkelte passasjer hele tiden. Scenen hvor Lester drar til smeden for å skjerpe øksa si er f.eks. helt fantastisk. Hvilke av bøkene hans har du egentlig lest? The Road, No Country, Child of God, Blood Meridian og…? (Litt tidlig å si ettersom jeg kun har lest 2/3, men Suttree er den beste McCarthyen jeg har lest, kanskje den beste romanen noensinne. Bare sånn FYI.)
      4. Herregud, ja. Jeg gleder meg faktisk helt vilt til to romaner nå (Morning Star + A Gathering of Shadows), og husker knapt forrige gang det skjedde. Harry Potter 7?

      • Haruhi sier:

        1. Hver gang jeg laster ned noe ender jeg opp med kinesisk teksting, eller blurry bilde. Syns den siste sesongen kan komme på netflix asap.
        3. Ja, jeg så det du skrev om Suttree, tror den snek seg forbi the Border Trilogy (selv om de står i hylla), på leselista mi. For, eh, ja. Jeg har bare lest de fire du nevner. Vet jeg sa fem en gang, men jeg var nok trøtt. Og, ja, det er ille lite – spesielt siden jeg tenker at mannen er av mine favorittforfattere. Jeg sier at jeg elsker Salman Rushdie også, og der har jeg bare lest to. Mens jeg snart har lest alt av John Irving, og bare, meeh.
        4. Har ikke gledet meg så mye siden HPs tid selv i hvert fall. Blir så fangirl av dette her!

        • Mari sier:

          3. Aha. Jeg har jo sett deg skrive om de fire nevnte, og lurte litt på hvilken hemmelig McCarthy du egentlig hadde lest. Tror Blood Meridian / Suttree / grensetrilogien er hans beste, etterfulgt av No Country, så har sikkert ikke så mye å si hvilken man leser først og sist. Jeg skal gjenlese trilogien ganske snart, og så blir jeg kanskje klart til å lese BM også.

Legg igjen en kommentar

