Januarstatistikk

Januar var en ganske dårlig måned. Jeg leste minimalt i løpet av årets første par uker, og et par av bøkene jeg leste var av tvilsom kvalitet. Tallene ser dog helt greie ut, og Goodreads sier at jeg er «ahead of schedule».

Bøkene jeg leste i januar:

  • Flannery O’Connor – A Prayer Journal
  • Linda Rodriguez McRobbie – Princesses Behaving Badly
  • James Lowder (red.) – Beyond the Wall
  • E. M. Forster – Selected Stories
  • Mark Lawrence – Emperor of Thorns
  • Sally Gardner – Tinder

Sjanger:

Tre sakprosabøker (bønnedagbok er litterær sakprosa, ikke sant?), en novellesamling og to fantasyromaner. Seks bøker i alt.

Kjønn:

Tre damer og tre menn! Var jeg ikke helt frisk i januar? La oss håpe 2014 fortsetter sånn.

Oppsummering av måneden:

A Prayer Journal av Flannery O’Connor var månedens beste. Flannery er en av de litterære superheltene mine, hun gir meg gåsehud og får meg til å føle at jeg har flaggermus under huden. Ordene hennes sniker seg inn og etterlater hieroglyfer på sjelen min. Det er nesten umulig for meg å si noe vettugt om Flannery eller det hun skriver, jeg tror hun er en sånn forfatter som faktisk må oppleves.

Princesses Behaving Badly av Linda Rodriguez McRobbie var interessant, men ganske sprikende. Kvinnene hun skriver om er fascinerende, og jeg liker at McRobbie skriver i en eventyraktig form, men jeg liker ikke at McRobbie fremstår som så lite objektiv. Det jeg tror er ment som morsomheter fremstår ofte mer som moralisering og tvilsomme karakteristikker av de ulike kvinnene.

Beyond the Wall redigert av James Lowder var også ganske sprikende. Et par av essayene var ganske gode, og flere av dem inneholdt noen interessante observasjoner, men mange av dem inneholdt utrolig rare tolkninger, og noen inneholdt også direkte gal informasjon. Jaime heter f.eks. Lannister, ikke Lancaster! Og grov nedvurdering av Sansa? Jeg orker snart ikke mer av det.

Selected Stories av E. M. Forster var veldig ålreit. Alle novellene fungerer naturligvis ikke like godt, men på sitt beste er denne fantastisk. «The Machine Stops» er briljant, og fortjener lett en plass blant mine favorittnoveller.

Emperor of Thorns av Mark Lawrence var en verdig slutt på The Broken Empire-trilogien. Trilogien har faktisk blitt bedre med hver nye bok, og Lawrence gjør noen ting man sjelden ser i fantasy. Jeg gleder meg veldig til å se hva han gjør i den nye serien sin.

Tinder av Sally Gardner var månedens nest beste. Gardner klarer å bruke «Fyrtøjet» av H. C. Andersen på en veldig fin måte. Handlingen er gjenkjennbar uten å bli forutsigbar og kjedelig, og hun tilføyer nok nye elementer til at boken fremstår som egenartet. Illustrasjonene av David Roberts er dessuten fantastiske. De er vakre og stemningsfulle, og tilfører boken masse. 10 bonuspoeng til Gardner for at hun har inkludert varulver.

Ting jeg har gjort i stedet for å lese:

  • Hatt praksis.
  • Sett på Lost Girl. Hvorfor har jeg begynt med det først nå? Doccubus! All the feels!
  • Sett på American Horror Story. Igjen, hvorfor først nå? Jeg har blitt litt (les: veldig!) forelska i Jessica Lange.
  • Friket litt ut av tanken på en science fiction-bok hvor Gillian Anderson er medforfatter. Gillian Anderson! Den dama er fantastisk.

Februar:

Vicious av V. E. Schwab ligger klar på nattbordet. Dessuten har jeg kommet i en slags eventyrmodus av Sally Gardner, så jeg har litt lyst til å lese noe eventyrrelatert. Kanskje Angela Carter? Eller eventyrgjenfortellingene til Sarah Pinborough?

Dette innlegget ble publisert i månedsoppsummering, statistikk og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Januarstatistikk

  1. siljeblomst sier:

    «Flaggermus under huden» – så utrolig fin beskrivelse! Hva slags serie er Lost Girl, forresten?
    Ønsker deg en flott lesemåned 🙂

    • Mari sier:

      Lost Girl er en urban fantasy-sak. Kan kanskje minne litt om en slags krysning mellom Supernatural, Buffy the Vampire Slayer og Rizzoli & Isles. Veldig underholdende greier, i grunnen.

      En god lesemåned til deg også! 🙂

  2. Haruhi sier:

    Åh, jeg glemte (!) å legge med bønnedagboka til O’Connor forrige gang jeg raidet Amazon. Du minner meg som alltid på at jeg må få sett til å lese mer av dama.

    Digger forøvrig «Ting jeg har gjort i stedet for å lese» delen, vurderer å stjele konseptet.

    • Mari sier:

      Hmm, ja, jeg føler meg litt som en Flannery-misjonær av og til. Men hun er så absurd bra at jeg ikke klarer å la være.

      Det konseptet oppstod egentlig fordi jeg føler at jeg ikke leste noe som helst i januar, men tror ikke det er så dumt å ha det med i fremtidige månedsstatistikker heller. Du må gjerne gjøre alvor av å stjele det. Det kan jo være interessant (og betryggende?) å se hva andre bruker potensiell lesetid på.

Legg igjen en kommentar

