Topp ti på tirsdag (I): Bøker som kommer ut i 2014

Topp ti på tirsdag er et konsept jeg har stjålet fra The Broke and the Bookish.

Året er snart omme, det har for lengst begynt å dukke opp lister over årets beste bøker, og jeg innbiller meg at jeg har ganske god oversikt over hvilke av dem jeg har lyst til å lese. Hva passer da bedre enn å begynne å undersøke hvilke interessante bøker som kommer i 2014? Listen er allerede ganske lang, jeg telte noen-og-tjue titler som jeg kommer til å følge med på, men disse gleder jeg meg aller mest til:

1. George R. R. Martin – The Winds of Winter
Det er lov å håpe, ikke sant?

2. Scott Lynch – The Thorn of Emberlain
Jeg slukte og elsket de tre første bøkene til Scott Lynch i november, og nå sier han at den fjerde boken, The Thorn of Emberlain, kanskje kommer ut allerede til høsten! Jeg velger å ignorere at han ikke har bekreftet en konkret utgivelsesdato.

3. Joe Abercrombie – Half a King
Ny trilogi fra Abercrombie? Obligatorisk. Jeg blir litt skeptisk når jeg ser at målgruppen er «maybe the 12-16 range«, men Abercrombie pleier å være bra, så jeg gleder meg til denne uansett.

4. Mark Lawrence – Prince of Fools
Alle elsker visst Mark Lawrence. Jeg har ikke noe sterkt forhold til ham, men jeg holder på med den første trilogien hans nå, og den virker ganske lovende. Noe må man jo lese mens man venter på den neste boka til GRRM (og Scott Lynch, og Patrick Rothfuss…), så hvorfor ikke?

5. Joanne M. Harris – The Gospel of Loki
Har du sett omslaget? Det er nesten grunn nok i seg selv. Dessuten handler den om Loke, og alle liker vel trickstere?

6. Mark Alder – Son of the Morning
Denne oppdaget jeg ved en tilfeldighet mens jeg rotet rundt på bloggen til Gollancz, og det virker nesten som om boken er skrevet etter en liste over ting jeg liker. Hundreårskrigen? Check. Engler og demoner? Check. Episk fantasy møter «historic fiction»? Check.

7. Lev Grossman – The Magician’s Land
Jeg har hørt bra ting om Grossman i flere år nå, og de to første bøkene i denne trilogien bor allerede i bokhylla mi, men har jeg lest dem? Nei, selvsagt ikke. Når denne kommer ut blir jeg nødt til å lese hele trilogien, og en fyr som har så bra smak kan umulig skrive elendige bøker, eller?

8. Simon Ings – Wolves
Dystopisk science fiction som sammenlignes med Iain Banks og J. G. Ballard? Jeg kan ikke la være å lese det. Dessuten er omslaget utrolig bra.

9. Jen Williams – The Copper Promise
Dette høres egentlig ut som ganske klassisk episk fantasy, men det er ikke noe galt med det om det blir utført riktig, og det er mye som kan tyde på at denne boken er nettopp det. Riktig utført, altså. De foreløpige anmeldelsene virker i alle fall svært lovende. Dessuten er omslaget flott, og det er jo ekstremt viktig.

10. Glen Duncan – By Blood We Live
Glen Duncan har fått mye bra kritikk, og Duncan føyer seg dessuten inn i rekken av forfattere som allerede bor i bokhyllene mine uten at jeg har lest noe av dem… Jeg liker varulver, jeg liker varulvlitteratur som ikke er katastrofalt dårlig, så jeg har egentlig ingen grunn til å ikke lese denne.

Dette innlegget ble publisert i lister, nye utgivelser og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Topp ti på tirsdag (I): Bøker som kommer ut i 2014

  1. Tilbaketråkk: Nytt i januar | Ten thousand thundering typhoons!

Legg igjen en kommentar

